Artikelen, inspiratie en blogposts

Duurzaamheid komende decennium bepalend voor succes

Onlangs bezocht ik het Nationaal Sustainability Congres in Utrecht. Wat bleek? De tijd dat bedrijven konden verwijzen naar hun ‘sustainability report’ op de vraag hoe duurzaam ze zijn lijkt voorbij. Duurzaamheid is geen ‘nice-to-have’ meer, dat bedrijven en overheidsorganisaties er ‘even bij doen’. Duurzaamheid wordt een belangrijke factor, een ‘must-have’, in het bepalen van het succes van een organisatie in de komende 10 jaar. Niet alleen vanwege ons leefklimaat en de toekomst van onze kinderen. Maar zeker ook om aandeelhouders, consumenten en werknemers voor zich te winnen en te behouden.

Deze blog is ook gepubliceerd op de website van organisatieontwikkeling.nu

Unilver’s topman Paul Polman kondigde vorige maand plannen aan toekomstige groei los te koppelen van milieu-impact: milieuvoetafdruk van haar producten halveren, 1 miljard mensen helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren en 100% van haar landbouwgrondstoffen betrekken uit duurzame landbouw. Ook CEO Feike Sijbesma van DSM laat de strategische agenda bepalen door wereldvraagstukken zoals klimaat-verandering, gezondheid en biodiversiteit. En een paar maanden geleden waren de bedrijven TNT en Cório Nederlandse nieuwkomers in de toonaangevende Dow Jones Sustainability Index.

Waarom opeens deze grote belangstelling voor duurzaamheid in het bedrijfsleven?

De consument vraagt om duurzaamheid, zeker de jonge generatie die actief is in de sociale media. Bedrijven vrezen de consumentenbeweging op Internet. Niet voor niets lagen er dit jaar in vrijwel alle winkels duurzame chocoladeletters met Sinterklaas. Vorig jaar gold dat voor slechts 15% van de chocoladeletters. Volgens Herman Wijffels, oud-Rabobank-topman en bekleder van de leerstoel duurzaamheid en maatschappelijke verandering aan de Universiteit van Utrecht, is er een groeiende groep consumenten die rijdt in een hybride auto en biologisch eet.

Mede onder invloed van de markt hebben ook aandeelhouders het belang ontdekt van een duurzame bedrijfsvoering. Zo spreekt directeur van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) Jan Maarten Slagter in het kader van duurzaamheid over de ‘langetermijn-gezondheid van een onderneming’.

Naast consumenten en aandeelhouders, hechten ook werknemers steeds meer belang aan duurzaamheid. Mensen willen niet meer werken bij een bedrijf dat bekend staat als ‘slecht voor het milieu’ (denk aan het schandaal van Nestlé dat de palmolie voor Kitkat-repen haalde uit de Indonesische regenwouden) of geassocieerd wordt met slechte werkomstandigheden en kinderarbeid (denk aan IKEA, Nike en C&A die in het verleden onder vuur lagen). Maar duurzaam werken is meer dan het voorkomen van schandalen of het creëren van een duurzame werkplek, d.w.z. een gezonde, veilige en milieuvriendelijke werkplek zoals FNV Bondgenoten sinds kort propageert. Bij duurzaam werken gaat het volgens MVO-directeur Wim Lageweg om zaken als sociale innovatie, duurzaam leiderschap en flexibel werken: “Technologische innovatie heeft pas echt impact op duurzaamheid wanneer deze samen gaat met sociale innovatie”.

<< Naar overzicht